در هنگام انتخاب مهدکودک مناسب فرزندمان چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟ چه معیارهایی باید در نظر گرفته شود تا خیالمان از بابت مدت زمانی که کودکمان در مهد است راحت باشد؟ در این مقاله، زونکیدو راهنمای انتخاب مهدکودک را در اختیار شما والدین عزیز قرار می‌دهد و نکات انتخاب بهترین مهدکودک را بررسی می‌کند و در این لینک درج شده شما می‌توانید به گزارش‌های بهترین مهدکودک‌های تهران، بهترین مهدکودک‌غرب تهران، بهترین مهدکودک‌های شمال تهران و تعدادی دیگر از این دست گزارش‌ها دسترسی داشته باشید!

پیش از شروع این مقاله لازم است که یادآوری کنیم اگر هنوز در ثبت‌نام کودک خود در کودکستان مردد هستید این دو مقاله را مطالعه کنید: “چرا مهدکودک؟” و “مزایای مهدکودک برای رشد کودکان

نکات مهم در انتخاب مهدکودک

بررسی سوابق آموزشی مربیان و کادر مدیریتی مهد

در هنگام انتخاب مهدکودک خوب فقط در مورد سوابق و تحصیلات مربیان سوال نکنید، بلکه در مورد نحوه آموزش آنها به کودکان، تسلط‌شان به اقدامات احتیاطی و واکنش‌شان در شرایط اضطراری (مثلاً آموزش احیای قلبی ریوی) نیز پرس‌وجو کنید. اگر برای شما مهم است که فرزندتان در محیطی آموزش ببیند که از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه آموزش و پرورش بهره می‌برد، می‌توانید در مورد سابقه و مدرک تحصیلی معلمان و اینکه مربیان چه نوع آموزش‌هایی در مورد برنامه درسی کودکان دیده‌اند، سوال کنید.

بررسی روتین‌های آموزشی و تفریحی مهدکودک

هنگام بازدید از مهدکودک یا پیش دبستانی موردنظر، دقت کنید به اینکه کودکان چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. حتی فکر بدی نیست که بپرسید که چه برنامه‌های آموزشی و تفریحی‌ای در این مهد برای هر روز کودکان در نظر گرفته‌اند. آیا برنامه‌ای برای کار با دستگاه‌های تکنولوژیک مانند لپ‌تاپ یا تبلت در روتین این مهد تعریف شده؟ آیا یادگیری زبان دوم در این مهد مودر توجه است؟ زمان دادن میان وعده و ناهار کی است؟ اینها سوالات مهمی است که باید از مدیر یا مربیان مهد بپرسید.

نحوه تعامل کادر آموزشی با والدین

ارتباط خوب با مهدکودک یا پیش دبستانی فرزندتان، می‌تواند شما را در جریان اتفاقات خوب و بدی که در مدت زمان حضور او در مهد می‌افتد قرار دهد. لذا مهم است که از پرسنل مهد بپرسید که آیا گزارش‌های پیشرفت روزانه یا هفتگی ارائه می‌دهند و این اطلاعات چگونه ارائه می‌شود. امروزه تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده است، حتی اپلیکیشن‌ها و دوربین‌هایی در کلاس‌های درس وجود دارد. پس خوب است که درباره روش‌ها و دفعات جلسات مربی‌ها با والدین سوال بپرسید. 

کارهایی که باید برای ثبت‌نام کودکتان انجام دهید

علاوه بر پرداخت شهریه شما در هنگام ثبت‌نام باید بپرسید که خانواده شما چه چیزهایی را باید تهیه کند، چه برای فرزندتان و چه برای کل کلاس. علاوه بر وسایل شخصی، میان وعده و بطری آب برای فرزندتان، برخی از مهدکودک‌ها از خانواده‌ها می‌خواهند که در تهیه لوازم مدرسه یا میان وعده برای کل کلاس کمک کنند. پس بد نیست که زودتر سوال کنید و تصویری کلی از هزینه‌های احتمالی داشته باشید. معلمان و پرسنل مدرسه همچنین در مورد اینکه چه نوع کیف ناهار، کوله پشتی و ظرف غذایی برای کودکان در آن سن مناسب‌تر است، اطلاعات خوبی دارند.

انتخاب مهد کودک

دیدن این لیست‌ها را از دست ندهید: «مهدکودک های دو زبانه» و «مهدکودک‌های سرای محله در تهران»

معیارهای ارزیابی مهدکودک به توصیه زونکیدو

در کنار نکاتی که مطرح شد و خوب است هنگام انتخاب مهد کودک مناسب به آنها توجه کنید، معیارهایی هم برای ارزیابی پیش دبستانی‌ها و کودکستان‌ها وجود دارد که در ادامه درباره‌شان توضیح خواهیم داد.

معیار تعیین‌کننده؛ قیمت و هزینه‌ها

هزینه‌ها بسته به نوع مراقبتی که از کودک شما می‌شود و امکاناتی که در کودکستان فراهم شده است متفاوت خواهد بود. یکی از نکات انتخاب مهدکودک بحث هزینه‌ها و شهریه مهد است. فراموش نکنید که درباره هزینه‌های پنهان هم بپرسید. این هزینه‌ها می‌تواند شامل هزینه ثبت نام فعالیت‌های کمک آموزشی، هزینه لوازم، هزینه تحویل زودهنگام یا دیرهنگام یا هزینه مراقبت در تعطیلات باشد.

نسبت تعداد مربی به دانش آموز

مهم است که مطمئن شوید به ازای هر تعداد بچه‌ها در کلاس، مربیان کافی وجود داشته باشند. اگر در هر کلاس بچه‌های زیادی تحت نظر یک مربی باشند ممکن است به فرزند شما در حد کافی توجه نشود. اگر فرزند شما نیازهای ویژه یا حساسیتی دارد، این موضوعی است که باید با مربیان مهد در میان بگذارید و مطمئن شوید که آنها می‌توانند نیازهای فرزند شما را برآورده کنند. 

امنیت و ایمنی کودکان

اگر برای انتخاب مهدکودک از آن بازدید می‌کنید، به این نکته توجه داشته باشید که دسترسی به ساختمان چقدر آسان یا سخت است. آیا همیشه کسی در پذیرش وجود دارد که مراقب بچه‌ها باشد؟ آیا برای دسترسی به مناطقی که کودکان در آنجا هستند ورودی خاصی وجود دارد؟ چه کسی و چه زمانی اجازه ورود دارد؟ همچنین لازم است که در مورد مکانیزم‌های ایمن‌سازی کودکان سوال کنید، تجهیزات امنیتی، کیت کمک‌های اولیه، کپسول آتش نشانی، قفل روی کابینت‌های حاوی مواد شیمیایی و …

رده سنی کودک

اگر کودک نوپای شما قرار است وارد مهد شود و هنوز مهارت‌های استفاده از توالت را به طور کامل یاد نگرفته است، کارکنان مهدکودک و پیش دبستانی باید در جریان باشند. پس پرسیدن درباره رده سنی مورد قبول آن مرکز نکته مهمی در انتخاب مهدکودک مناسب فرزند شماست. همچنین ممکن است بخواهید بپرسید که در صورت بروز حادثه برای فرزندتان در مدرسه، چه ساز و کاری ترتیب داده شده است. اگر فرزند شما هنوز از پوشک گرفته نشده است، محل سرویس بهداشتی در کلاس را بررسی کنید و بپرسید معلمان چند بار بچه‌ها را به دستشویی می‌برند و اینکه آموزش استفاده از توالت توسط کارکنان و همچنین دسترسی به سرویس بهداشتی در طول روز چگونه است.

نظرات والدین درباره مهدکودک‌ها در زونکیدو

در صفحه مهدکودک‌های لاکچری شما لیست مهدهایی را می‌بینید که بهترین خدمات را به کودکان ارائه می‌دهند اما طبیعتا باید هزینه بالایی برای ثبت‌نام بپردازید. همچنین در کنار تمامی معیارهای مهمی که تا اینجای مقاله بررسی کردیم شاید قابل اتکاترین معیار نظرات والدین درباره مهدهای کودک باشد. ما در زونکیدو فضایی فراهم کرده‌ایم تا پدر و مادرها بتوانند درباره تجربه خود و کودکشان از تحصیل در یک کودکستان بگویند. خواندن این نظرات و امتیازی که آنها داده‌اند می تواند راهنمای انتخاب مهدکودک به صورت تجربی باشد. بر همین اساس یک صفحه با عنوان مهدکودک‌های محبوب ایجاد کردیم که راهنمای شما در انتخاب مهد مناسب باشد. پس در کنار نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم نگاهی هم به نظرات والدین داشته باشید و تصمیم نهایی خود را بگیرید.