بازی با کودک همیشه نیاز به اسباب بازی‌های گران قیمت یا صرف زمان و انرژی زیاد ندارد؛ بسیاری از بازی‌ها هستند که در خانه یا فضای بیرون می‌توانند ساعت‌ها فرزند شما را سرگرم کنند. در این صفحه، زونکیدو به بررسی چند ایده جذاب برای بازی با کودک در شرایط مختلف پرداخته است. با ما همراه شوید. همچنین مقاله معرفی بهترین بازی‌های فکری برای کودکان را نیز به شما توضیه می‌کنیم.

ایده بازی با کودک در خانه

با رایج‌تر شدن استفاده بچه‌ها از تکنولوژی ناخودآگاه وقتی صحبت از بازی کردن با کودکان می‌شود یاد تبلت و موبایل می‌افتیم. در حالی که بسیاری از ما به عنوان نسل گذشته و والدین بچه‌های امروزی روزهای کودکی خود را با بازی‌های ساده اما جذاب خانگی سر کردیم. بازی‌هایی که در عین سرگرم نگه داشتن ما، آموزنده و خلاقانه نیز بودند. در ویدیوی زیر ایده‌های جالبی برای بازی با کودک پیدا می‌کنید اما در ادامه می‌خواهیم به طور خاص درباره چند مورد از این ایده‌ها توضیح دهیم.

 

چادر بازی کودک

کودکان عاشق نقش‌آفرینی هستند. کافیست چند عروسک و فضایی امن و آرام در اختیارشان بگذارید تا دنیای خیالی خود را بسازند و ساعت‌ها مشغول باشند. برای جدا کردن کودک از فضای همیشگی خانه می‌توانید چادربازی کنید. جایی از خانه چادری بزنید و از او بخواهید با اسباب‌بازی‌هایش آنجا بازی کند. گاهی خودتان هم به او سر بزنید و نقش مهمان را بازی کنید!

دوزبازی

یکی از بازی‌های کلاسیکی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد دوزبازی است. پیشنهاد می‌کنیم از همان سنین پایین منطق بازی‌هایی چون دوز را به کودکان خود بیاموزید. این بازی اشکال مختلف و درجه‌های سختی متفاوتی دارد که به مرور و در سنین بالاتر می‌توانید با کودک خود امتحان کنید. ویدیوی زیر یکی از انواع محبوب این بازی را آموزش می‌دهد.

 

سایه بازی با دست

بازی با سایه‌ها برای کودکان نوپا بسیار جذاب است. طرح‌هایی که در اثر حرکت دستان شما جلوی منبع نور ساخته می‌شود قدرت تخیل آنها را قلقلک می‌دهد. در ویدیو زیر چند نمونه سایه بازی با دست را یاد می‌گیرید که برای بازی با کودکان فوق‌العاده است.

 

قطار بازی بچه‌ها

بچه‌ها عاشق فعالیت‌های هیجان‌انگیزند. اگر یکی دو کودک هم سن و سال فرزند خود پیدا کنید می‌توانید در خانه و با بازی‌ای مثل قطاربازی مدت زیادی آنها را خوشحال و سرگرم نگه دارید. بچه‌ها می‌توانند علاوه بر هوهوچی چی کردن در این بازی، شعرهای کودکانه را نیز با هم بخوانند و دست بزنند.

حلقه بازی کودک

منظور از حلقه بازی، که آن را با نام حلقه هوش هم می‌شناسند، مجموعه‌ای از حلقه‌های پلاستیکی است که کودک باید از بزرگ به کوچک روی هم سوار کند و یک برج بسازد. با این حلقه‌ها به شکل‌های مختلف می‌توان بازی کرد. این بازی‌ها روی تقویت هوش هیجانی و حل مساله بچه‌ها تاثیر می‌گذارد و گزینه خوبی برای بازی با کودک به حساب می‌آید.

 

ایده بازی با کودکان بیرون از خانه

از آنجایی که همیشه هم نمی‌توان بچه‌ها را در فضای خانه نگه داشت و محدودشان کرد، در ادامه چند ایده بازی با کودک در فضای بیرون از خانه را نیز بررسی می‌کنیم.

شن بازی کودک

به غیر از شن بازی لب ساحل که مورد علاقه اکثر بچه‌هاست، بعضی شن‌های جنبشی هم در بازار به فروش می‌رسند که در خانه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. نحوه کار با این شن‌ها را در ویدیوی زیر می‌توانید ببینید.

 

سرسره بازی

اگر به پارک‌های بازی یا فضاهای طراحی شده برای بازی کودک نزدیک هستید، وقتش است که دست فرزند خود را بگیرید و یک بعدازظهر را صرف تماشای خنده‌هایش هنگام سرسره سواری کنید. این بازی علاوه بر فعالیت فیزیکی، فرصتی ایجاد می‌کند تا فرزند شما با هم سن و سال‌هایش معاشرت کند و با آنها دوست شود.

بازی کودک ماشین

ماشین بازی کودک وسیله‌ای است شبیه‌سازی شده از خودروهای سواری اما در ابعاد کوچک. بعضی از آنها کنترلی هستند و شما می‌توانید مسیر حرکت آن را مشخص کنید. بعضی دیگر مکانیکی و با پا زدن کودک یا هُل دادن شما حرکت می‌کنند. در هر دو صورت ماشین بازی یکی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای اکثر بچه‌هاست.