۷ سالگی، سن آغاز مدرسه و شروع دورانی تازه برای کودکان است. حس کنجکاوی در این مقطع سنی به اوج خودش رسیده و تک تک فعالیت‌هایی که کودک خود را با آن‌ها مشغول می‌کند به خصوص بازی‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مقاله همراه زونکیدو باشید تا گزینه‌های بهترین بازی برای کودکان ۷ ساله را، به همراه ویدیو‌های آموزشیشان به شما معرفی کنیم. همچنین می‌توانید با با خواندن این مقالات ایده‌های بیش‌تری برای بازی با کودک خود داشته باشید: «بازی مناسب کودکان 9 ساله» و «بازی مناسب کودکان 8 ساله»

بازی‌های فکری برای کودکان ۷ ساله

تنوع روزافزون در دنیای سرگرمی، گزینه‌های زیادی را در اختیار والدین قرار داده است، اما از طرفی همین تنوع انتخاب فعالیت و بازی‌های مناسب برای کودک ۷ ساله را چالش برانگیز می‌کند. برای انتخاب هرچه آسان‌تر، در لیست پیش رو ما بازی‌هایی را برای معرفی به شما برگزیده‌ایم که بر پرورش مهارت‌هایی مانند کنترل هیجانات، حل مسئله، کنترل تعادل بدنی و تقویت عملکرد گروهی تمرکز دارند.

بازی تتریس مکعب خلق

تتریس، یک بازی جذاب و پرطرفدار است که به کودکان کمک می‌کند تا هوش و سرعت عمل خود را به چالش بکشند. بازیکنان در این بازی باید با کنار هم قرار دادن قطعات تتریس، شکل‌های مختلفی بسازند. هرچه سرعت حل پازل‌ها بیش‌تر باشد، بازیکن امتیاز بیش‌تری جمع خواهد کرد. البته، امکان تک نفره بازی کردن تتریس هم وجود دارد.

 

بازی شکل ساز

بازی شکل‌ ساز سه در یک، یک بازی مناسب برای کودکان و نوجوانان است که به تقویت مهارت‌های مختلف از جمله درک مفاهیم هندسی، هماهنگی چشم و دست و خلاقیت کمک می‌کند. این بازی شامل یک صفحه با میخ‌های پلاستیکی، کش‌های رنگی و کارت‌های تصویری است و کودکان باید با استفاده از کش‌های رنگی، شکل‌های مختلفی را روی صفحه ایجاد کنند. شکل ساز نه تنها یک سرگرمی، بلکه یک ابزار آموزشی موثر برای تقویت مهارت‌های شناختی و حرکتی کودکان است.

 

بازی و یادگیری با تاس

برای انجام این بازی ساده تنها وسیله‌ای که به آن نیاز دارید، چند عدد تاس است. بازی به این صورت انجام می‌شود که در مرحله پس از ریخته شدن تاس‌ها، کودکتان باید عدد حاصل از جمع دو تاس را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست بیاورد. البته قوانین در این بازی بسیار انعطاف‌پذیر هستند و شما می‌توانید با استفاده از خلاقیت خودتان، قوانین تازه‌ای را اجرا کنید و یا حتی از فرزندتان بخواهید تا قوانین تازه‌ای بسازد. در ویدیوی زیر چندین روش متفاوت برای انجام این بازی توضیح داده شده است. 

 

پازل کتابی چوبی

حل پازل‌ها همیشه فعالیتی هیجان‌انگیز است و ترکیب این هیجان در کنار لمس قطعات طبیعی چوب، به مراتب لذت‌‌بخش‌تر هم خواهد بود. این بازی از چندین صفحه چوبی ضخیم تشکیل شده که در هر صفحه یک تصویر و نام انگلیسی مربوط به آن قرار دارد.  کتاب پازلی علاوه بر سرگرمی، به کودکان کمک می‌کند تا مهارت حل مسئله، تخیل و درک بهتر تصاویر را نیز بیاموزند.

 

بازی سیبیلوها

بازی سیبیلوها یک بازی سریع و رقابتی برای ۳ تا ۶ نفر و مناسب کودکان بالای ۷ سال است. یکی از بازیکنان نقش فروشنده را بر عهده می‌گیرد و کارت‌های بازی را به نوبت روی زمین می‌گذارد. هر بازیکن یک سیبیل در دست دارد که باید روی صورتش بگیرد و در صورتی که کارت گذاشته شده، مشابه با سیبیلش باشد، باید به سرعت آن را برای خودش جمع کند. این بازی علاوه بر اینکه هیجان بالایی دارد، به تقویت سرعت عمل، دقت و مهارت‌های شناختی کودکان نیز کمک می‌کند.

 

لی لی با دست و پا 

‌ٰهمه ما با بازی لی لی آشنا هستیم، حتی ممکن است این بازی همین حالا نیز، از جمله فعالیت‌هایی باشد که کودکتان انجام می‌دهد. در اینجا لی لی با دست و پا را به عنوان یک نسخه پیشرفته و چالش‌برانگیزتر به شما معرفی می‌کنیم. همانطور که از اسمش می‌شود حدس زد، در این بازی نه فقط پاها بلکه دست‌ها هم برای برنده شدن نقش بزرگی ایفا می‌کنند. در ویدیو زیر می‌توانید یک نمونه از زمین‌های بازی لی لی با دست و پا را مشاهده کنید. 

 

چیستان و معما

حل کردن معماها، چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان، حس پیروزی و موفقیت شیرینی را به همراه دارد. معماها به عنوان یک بازی فکری جذاب، ذهن را به چالش می‌کشند و به کودکان کمک می‌کنند تا خلاقیت و قدرت حل مسئله خود را تقویت کنند. با طرح معماهای مناسب برای سن کودکان، می‌توانیم به رشد ذهنی آن‌ها کمک کنیم و لحظات شاد و آموزنده‌ای را برایشان رقم بزنیم. در ویدیو زیر چندین نمونه چیستان و معما مناسب برای کودکان ۷ ساله را مشاهده می‌کنید.