وقتی صحبت از بازی‌های فکری کودکان به میان می‌آید اکثر والدین فکرشان به سمت بازی اعداد و بازی‌های ذهنی می‌رود. اما واقعیت این است که انواع بازی فکری برای کودک در سنین مختلف وجود دارد که می‌تواند نه تنها در زمینه هوش ریاضی بلکه هوش هیجانی، هوش بصری و حتی هوش زبانی او را تقویت کند. در این صفحه از سایت زونکیدو قصد معرفی بازی فکری مناسب برای کودکان را داریم و همراه با ویدیو درباره‌شان توضیح خواهیم داد. همچنین برای تشویق کودکان به انجام بازی‌های گروهی این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین بازی فکری کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

روانشناسان کودک همواره روی مزیت‌های بازی‌های فکری کودکان تاکید داشته‌اند. از افزایش خلاقیت گرفته تا شناخت بهتر کودک از محیط و سازوکار‌های اطرافش، بازی‌های فکری کودکان می‌توانند تاثیر به‌سزایی در رشد مهارت‌های فرزند شما و پرورش آنها داشته باشند. اگر بخواهیم به 5 مزیت عمده بازی‌های ذهنی بچه‌ها اشاره کنیم، موارد زیر حتماً در لیست خواهند بود:

  • بهبود مهارت‌های حل مساله

قطعاً مهمترین دلیلی که والدین می‌خواهند کودکانشان را در معرض بازی‌های فکری کودکانه قرار دهند تقویت مهارت‌های حل مساله آنهاست. بازی‌هایی چون پازل به کودک کمک می‌کنند تا راه‌حل مشکل را پیدا کرده و تمام تمرکز خود را برای درست کردن آن بگذارد. بعضی از این بازی‌های فکری می‌توانند فرزند شما را قادر سازند تا به صورت ناخودآگاه در شرایط واقعی زندگی تصمیم درست را بگیرند.

نمونه یک بازی فکری کودک ساده

یکی از ساده‌ترین بازی‌های حل مساله‌ای که می‌توانید در خانه برای فرزند خود بسازید را در این ویدیو می‌بینید. برای اجرای این بازی نیاز به 4 در بطری دارید و 3 مدادرنگی. به همین سادگی می‌توانید فرزند خود را سرگرم کنید و به او چیزی بیاموزید.

  • بهبود قدرت خلاقیت

کودکان به طور ذاتی با احساس کنجکاوی بسیار زیاد به دنیا می‌آیند. همین کنجکاوی باعث می‌شود بخواهند محیط اطراف خود را کشف کنند. شما با انجام بازی‌های فکری با کودکان خود باعث می‌شوید فضایی امن برای بهبود قدرت خلاقیت او شکل بگیرد. در ویدیو زیر چند بازی فکری مناسب برای رشد این بعد از شخصیت فرزند دلبند شما معرفی شده که می‌تواند ساعت‌ها آنها را سرگرم کند. 

17 بازی فکری مناسب برای سنین مختلف

بعضی از بازی‌های معرفی شده در این ویدیو به سادگی نقطه خطی است که در کودکی بازی می‌کردیم. همین بازی‌های ساده می‌توانند برای یک کودک خردسال چالش‌برانگیز و آموزنده باشند. سایه‌بازی، نقاشی انگشتی و طراحی با لکه آبرنگ که بخشی از بهترین بازی‌های فکری کودکانه به حساب می‌آیند را فراموش نکنید.

  • افزایش ضریب هوشی

بررسی‌های فعالان حوزه کودکان نشان داده که اسباب‌بازی‌ها و به طور کلی بازی‌های فکری در تقویت قدرت حافظه موثر هستند. این بازی‌ها علاوه بر اینکه مهارت‌های ریاضی و منطقی بچه‌ها را رشد می‌دهند می‌توانند به درک دنیای پیرامون به آنها کمک کنند.

بازی با اعداد برای کودکان پیش دبستانی

در این ویدیو می‌بینیم که چطور بچه‌ها با شمردن عددی که به آنها داده می‌شود و قرار دادن لگو‌ها در کنار هم، علاوه بر اینکه جمع کردن و شناخت اعداد را یاد می‌گیرند فعالیت عملی نیز داشته و در کنار همسالان خود رقابت و بازی می‌کنند.

  • رشد و تکامل حواس مختلف

کودکان علاوه بر مهارت‌های ذهنی نیاز دارند که حواس خود را نیز درگیر بازی کنند. حس لامسه، بینایی و شنوایی به راحتی می‌توانند در بازی‌هایی که با فرزند خود انجام می‌دهید تحت تاثیر باشند. کودکان رنگ‌ها را می‌شناسند، صداها را می‌شنوند و با دست‌های خود کاری که ازشان خواسته شده را انجام می‌دهند. ترکیب اینها رشد و تکامل حس‌های مختلف را در پی خواهد داشت.

بازی فکری اندروید گزینه‌ای در دسترس

در بازی‌های فکری موبایلی شانسی که برای بچه‌ها وجود دارد این است که تعادل بین عصب عضله را برقرار کنند و همانطور که درباره حل مساله مطرح شده در بازی فکر می‌کنند با دستان خود روی صفحه تبلت یا روی ماوس و دسته بازی بزنند و برای پیروز شدن تلاش کنند. صداهایی که بچه در حین بازی می‌شنود هم حس شنوایی او را تقویت کرده و باعث می‌شود کودک شما در آن واحد چند کار انجام دهد.

  • رشد مهارت‌های عاطفی و اجتماعی

آخرین موردی که در این بخش به آن می‌پردازیم جنبه رشد مهارت‌های عاطفی بازی‌های فکری کودک است. اگر می‌خواهید بازی‌ای پیدا کنید که در آن کودک شما با همسالان خود وارد دیالوگ شود و بخواهد به کمک حل مساله، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود برنده بازی باشد، پیشنهاد ما بازی کودتا است که در ویدیوی زیر معرفی شده است.

بازی و رشد ذهنی کودک با بازی کودتا

این بازی که به کمک یک سری کارت انجام می‌شود را می‌توانید همراه با فرزند خود انجام دهید. چگونگی مراحل این بازی فکری کودک را در ویدیوی بالا ببینید.