در تمام زندگی از دوران نوزادی تا بزرگسالی، بازی‌ها نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه ما انسان‌ها ایفا می‌کنند. بازی‌ کردن در کودکان موقعیتی برای افزایش خلاقیت، تخیل و تقویت مهارت‌‌های تصمیم‌گیری را به وجود می‌آورد، بنابراین، اینکه شما به عنوان یک والد چه بازی‌هایی را برای رشد و توسعه مهارت‌های کودک خود انتخاب می‌کنید اهمیت بالایی دارد. در این صفحه ۸ مورد از بازی های مناسب کودکان 9 ساله را به همراه ویدیوی معرفی و آموزش هر یک، در اختیار شما خواهیم گذاشت. با در نظر گرفتن سلایق و روحیات متفاوت کودکان، در لیست پیش‌رو انواعی از بازی‌های فکری چند نفره و بازی‌های مناسب برای محیط خانه برای معرفی در نظر گرفته شده‌اند. همراه زونکیدو باشید. این مقاله را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنیم: «بازی فکری کودک | معرفی بهترین بازیهای فکری برای کودکان در سنین مختلف»

بازی‌های فکری برای کودکان ۹ ساله

امروزه شاهد تنوع بی‌نظیری در میان بازی‌های فکری هستیم. هر یک از این بازی‌ها مهارت خاصی را در کودکان به چالش می‌کشند و به این صورت، چاشنی یادگیری را به اوقات فراغت و سرگرمی آن‌ها اضافه می‌کنند. جالب است بدانید بسیاری از بازی‌های مناسب برای کودکان ۹ ساله، قابلیت سرگرم کردن بزرگسالان را هم دارند، به این معنی که شما می‌توانید در جمع خانوادگی از آن‌ها بهره ببرید و تمام اعضای خانواده را دور هم سرگرم کنید.

بازی فکری لاجیکولو

یک دفترچه و تعدادی مهره رنگی منطق بازیکن را به چالش می‌کشند

بازی فکری لاجیکولو یک بازی معمایی مناسب کودکان و بزرگسالان است که تمرین موثری برای افزایش هوش فضایی و قدرت درک مطلب ارائه می‌دهد. این بازی از ۱۵۴ معما تشکیل شده که  در چهار سطح از آسان تا دشوار طبقه‌بندی شده‌اند. بازیکن باید از سرنخ‌های موجود در دفترچه معماها کمک بگیرد و مهره‌های رنگی را در جایگاه‌های مناسب بچیند. لاجیکولو به عنوان یک بازی تک‌نفره معرفی می‌شود، اما شما می‌توانید به راحتی این چالش را به یک فعالیت گروهی تبدیل کنید.

 

بازی فکری دکتر اکتشاف

یک فرصت خوب برای تقویت تمرکز

بازی دکتر اکتشاف شامل ۱۲ لوله آزمایش، ۲۴ توپک رنگی و ۳۶ کارت الگو است. بازیکنان باید با جابه‌جا کردن توپ‌ها در لوله‌ها، آن‌ها را مطابق با الگوی کارت‌ها بچینند. هر کس سریع‌تر این کار را انجام دهد، کارت را به‌دست می‌آورد. چالش بازی اینجاست که توپ‌ها نباید با دست لمس شوند یا به زمین بیفتند، پس هر بازیکن باید با سرعت عملی بالا و حواسی متمرکز برای خودش امتیاز کسب کند. در نهایت بازیکنی که ۵ کارت داشته باشد، برنده بازی است.

 

بازی فکری دست چین

هر کس سریع‌تر باشد، برنده دست چین است

بازی دست چین از ۲۰ لیوان رنگی، ۲۴ کارت بازی و یک زنگ فلزی تشکیل شده است. بازیکنان باید با نهایت سرعت، لیوان‌های رنگی خود را مشابه با تصاویر کارت‌های الگو بچینند و سپس زنگ را به صدا درآورند تا امتیاز مرحله را کسب کنند. در پایان برنده بر اساس بیش‌ترین امتیاز مشخص خواهد شد. این بازی فرصت بسیار مناسبی برای کودکان است تا یاد بگیرند چطور هیجان خود را در موقعیتی که نیاز به تمرکز دارند، کنترل کنند.

 

بازی فکری جنگا (برج هیجان)

در کنار خانواده از این بازی لذت ببرید

کمتر کسی پیدا می‌شود که بازی جنگا یا برج هیجان را نشناسد چرا که این بازی با قوانین ساده‌اش در سراسر جهان محبوب است. برج هیجان از ۴۸ بلوک چوبی تشکیل شده که هر بازیکن باید به نوبت، یک بلوک را از برج خارج کرده و روی آن قرار دهد، بدون اینکه حرکتش باعث ریختن برج شود. این بازی به تمرکز، دقت و شانس نیاز دارد و از مزیت‌های آن برای کودکان، می‌توان به تقویت مهارت‌های دستی و هماهنگی چشم و دست اشاره کرد.

 

بازی فکری گلوکز

اینجا همه چیز به شانس بستگی دارد

بازی گلوکز یک بازی گروهی جذاب برای ۲ تا ۶ نفر و مناسب کودکان ۹ سال به بالا است. این بازی شامل ۲۴ تاس حبه قند، ۳۶ کارت و راهنمای بازی است. هدف بازیکنان این است که با استفاده از تاس‌ها و کارت‌ها، هر چه سریع‌تر از شر حبه قندهایشان خلاص شوند. ایده معرفی کردن تاس‌ها به عنوان حبه‌های قند، چندین برابر به سرگرمی بازی اضافه می‌کند و البته این بازی تا لحظه آخر هیجان‌انگیز باقی خواهد ماند، چون همه چیز بستگی به شانس دارد و نتیجه تا لحظات پایانی قابل تشخیص نیست.

 

بازی در خانه برای کودکان ۹ ساله

تبدیل شدن دستگاه‌های دیجیتال به بخش جداناپذیری از زندگی روزمره‌ ما، به طور مستقیم بر عادات کودکانمان نیز اثر گذاشته است، به طوری که کودکان اغلب زمان خود را پای بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند. بازی‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم، فرصت مناسبی هستند تا به فرزندان خود یادآوری کنیم که بازی‌های گروهی یا تک‌نفره در دنیای واقعی، چطور می‌توانند سرگرم کننده و هیجان‌انگیز باشند.

اوریگامی سازی 

مهارتی سرگرم کننده و آرامش‌بخش

اوریگامی، هنر جذاب تا زدن کاغذ، یک فعالیت خلاقانه و آموزشی برای کودکان ۹ ساله است که می‌تواند به تقویت مهارت‌های دستی، تمرکز، و اعتماد به نفس آن‌ها کمک کند. این هنر سنتی ژاپنی، با تبدیل یک ورق ساده کاغذ به اشکال سه‌بعدی متنوع فرصتی برای یادگیری مفاهیم هندسی و پرورش تفکر منطقی در کودکان است. در ویدیو زیر می‌توانید مراحل ساخت اوریگامی به شکل قلب را مرحله به مرحله ببینید.

 

 

ساخت کاردستی با مگنت

در این بازی محدودیتی برای خلاقیت وجود ندارد

مگنت یا آهن‌رباها را امروزه در طرح‌های گوناگونی می‌توانید پیدا کنید. یکی از انواع بسیار معروف مگنت‌ها، نوع توپی شکل آن است که عملا ساخت هر شکل هندسی را ممکن می‌کند، این قابلیت ساعت‌ها کودکان را مجذوب خود کرده و سرگرم نگه‌می‌دارد. ویدیوی آموزشی زیر، یک مثال خیلی ساده در بین بی‌شمار ایده برای ساخت سازه‌های مگنتی است که می‌توانید برای برای شروع از آن استفاده کنید.

 

بازی Simon says (سایمون می‌گه)

فرصتی برای تقویت زبان انگلیسی

بازی “سایمون می‌گه” یک بازی گروهی جذاب است که در آن یک نفر به عنوان رهبر، دستوراتی را به دیگران می‌دهد و آن‌ها باید تنها دستورات آغاز شده با عبارت “سایمون می‌گه” را انجام دهند. هدف بازی، تقویت هوشیاری و قدرت تصمیم‌گیری کودکان است، زیرا اگر بازیکنی دستوری بدون این عبارت را اجرا کند، از بازی خارج می‌شود. همانطور که در ویدیوی معرفی مشاهده می‌کنید، این بازی در اصل یک بازی انگلیسی زبان است و شما هم می‌توانید برای تقویت مهارت‌های انگلیسی کودک خود از آن استفاده کنید.