مهدکودک اولین خانه اجتماعی کودکان است که فرصت ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون از خانه را برای آن‌ها فراهم می‌کند. بخش بزرگی از آموزش‌های مهدکودک در قالب فعالیت‌های سرگرم کننده با وسایل بازی و در جهت توسعه مهارت‌های اجتماعی و شناختی کودکان صورت می‌گیرند. مربیان مهدکودک، نقش بسیار بزرگی در انتخاب و اجرای بازی‌های هدفمند برای کودکان دارند. با شناخت و نیازها و علایق کودکان، می‌توانند بازی‌هایی برا طراحی کنند که هم جذاب باشند و هم به رشد همه جانبه‌ی کودکان کمک کنند. حالا که با اهمیت بازی و سرگرمی در مهدکودک‌ها آشنا هستید و اگر به دنبال ایده‌هایی برای اجرای بازی های مهدکودک هستید یا علاقه ‌دارید بدانید چه نوع بازی‌هایی در مهد انجام می‌شوند، در این مقاله ۸ بازی هدفمند در مهدکودک را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه زونکیدو باشید.

انواع بازی در مهد کودک: چند ایده برای بازی در مهدکودک

بازی‌های در مهدکودک، هر یک به نوبه خود در کسب مهارت‌های مختلف به کودکان کمک می‌رسانند. با در نظر گرفتن شرط ایمن بودن وسایل و هدفمند بودن بازی‌ها، در لیست پیش رو انواعی از بازی های تمرکزی، گروهی و ورزشی مناسب برای اجرا در مهدکودک را به همراه ویدیو آموزشی هر یک به شما معرفی خواهیم کرد.

بازی با وسایل بازی مهد کودک: بازی توپ و مانع

  • هدف بازی: تقویت تمرکز و مهارت‌های ظریف حرکتی
  • وسایل لازم: لیوان کاغذی، توپ پلاستیکی، چسب، نخ

وسایل بازی برای مهد کودک باید به آسانی تهیه شوند. توپ و مانع، یک بازی تمرکزی است که به راحتی در زمان کمی می‌توانید مقدماتش را فراهم کنید. لیوان‌های کاغذی را در یک ردیف با فاصله از یکدیگر بچینید و توپ پلاستیکی را به یک نخ متصل کنید. در این بازی هر کودک باید تلاش کند تا مسیر درست شده از لیوان‌ها را بدون برخورد توپ به موانع به پایان برساند. 

در انتخاب لوازم بازی مهدکودک دقت کنید؛ ایمنی وسایل بازی در مهدکودک اولین اولویت مربیان باید باشد.

 

تقویت تمرکز با بازی در مهد کودک

  • هدف بازی: تقویت هماهنگی بین چشم و دست، تقویت حرکات دست
  • وسایل لازم: سطح لغزنده مثل میز، اسباب بازی‌های کوچک، یک سبد یا کاسه

در این بازی ساده، سبد یا کاسه در یک سمت و کودک در سمت دیگر قرار می‌گیرند. کودکان باید با نشانه‌گیری درست وسیله‌ای که در دست دارند را به سمت سبد هل بدهند. همچنین می‌توانید با گروهی یا نوبتی کردن بازی چالش و هیجان آن را برای کودکان بیش‌تر کنید.

 

بازی مهدکودک توپ و سبد

  • هدف بازی: تقویت مهارت‌های پرتابی و کارگروهی
  • وسایل لازم: توپ پلاستیکی، حلقه هولاهوپ، سبد

در این بازی هیجان‌انگیز، شرکت‌کنندگان به تیم‌های دو نفره تقسیم می‌شوند. هر بازیکن در هر تیم باید به پشت دراز کشیده، توپ را از بالای سر خود بلند کرده و سعی کند آن را در سبدی که هم‌تیمی‌اش نگه داشته است، بیندازد. برای افزایش چالش بازی می‌توانید برای آن محدودیت زمانی بگذارید یا از توپ‌هایی با اندازه‌ی متفاوت استفاده کنید.

 

بازی کی چه رنگیه؟

  • هدف بازی: تقویت حافظه، تقویت مهارت تشخیص رنگ و سرعت عمل
  • وسایل لازم: کاغذ رنگی، توپ پلاستیکی

در این بازی، گروهی از کودکان در یک صف می‌ایستند. پشت هر نفر، یک کاغذ رنگی چسبانده شده است. به مدت پنج ثانیه، هر بازیکن فرصت دارد تا ترتیب رنگ‌های کاغذهای رنگی را به خاطر بسپارد. سپس، با استفاده از توپ‌های رنگی که در اختیار دارد، باید توپ‌ها را به ترتیب دقیق همان رنگ‌های کاغذها بچیند. 

 

نمونه بازی کودکان در مهدکودک: بازی مسیر بادکنکی 

  • هدف بازی: تقویت تعادل و هماهنگی اعضای بدن
  • وسایل لازم: بادکنک

وسایل بازی مهدکودک در این بازی بسیار ساده است؛ یک بادکنک! در بازی مسیر بادکنکی، شرکت‌کنندگان باید با قرار دادن یک بادکنک بین زانوهایشان، در یک مسیر مشخص حرکت کنند. هدف این است که بتوانند بدون اینکه بادکنک به زمین بیفتد، به پایان مسیر برسند. برای جذاب‌تر کردن بازی می‌توانید آن را در قالب مسابقه با مسیرهایی تشکیل شده از موانع متنوع اجرا کنید.

 

بازی توپ‌رسان‌ها

  • هدف بازی: تقویت مهارت‌های کار گروهی و ارتباط غیرکلامی
  • وسایل لازم: توپ پلاستیکی، حلقه هولاهوپ

در این بازی، شرکت‌کنندگان به صورت درازکش روی زمین قرار می‌گیرند و با همکاری یکدیگر باید توپ‌ها را از طریق دست به دست کردن، از یک حلقه هولاهوپ به حلقه بعدی منتقل کنند. با اضافه کردن محدودیت زمانی به بازی می‌توانید هیجان اجرای آن را به سطح بالاتری برسانید.

 

بازی تقارن با چوب بستنی

  • هدف بازی: تقویت مهارت‌های شناختی و درک مفهوم تقارن
  • وسایل لازم: چسب شفاف، چوب بستنی‌های رنگی

در بازی تقارن با چوب بستنی، به هر کودکان یک الگوی ساخته شده با چوب بستنی‌های رنگی نشان داده می‌شود. سپس، هر کودک باید با استفاده از چوب بستنی‌های مشابه، در مدت زمان مشخص، یک تصویر آینه‌ای دقیق از الگو بسازد. با اضافه کردن کمی خلاقیت به بازی می‌توانید جذابیت آن را برای کودکان بیش‌تر کنید، برای مثال از موادی مانند ماکارونی یا مهره‌های رنگی به عنوان جایگزین چوب بستنی استفاده کنید.

 

بازی دست‌های لیوانی

  • هدف بازی: تقویت کار گروهی و همکاری، تقویت هماهنگی بین دست و چشم
  • وسایل لازم: توپ پلاستیکی، لیوان کاغذی، سبد

در این بازی گروهی، شرکت‌کنندگان به دو تیم چند نفره تقسیم می‌شوند. هر بازیکن در هر تیم، دست‌های خود را داخل لیوان کاغذی می‌برد و با همکاری هم‌تیمی خود سعی می‌کند توپ‌های کوچکی را با استفاده از لیوان‌ها به داخل سبد تیمشان پرتاب کند.