یکی از جنبه‌های مهم زندگی فرزند شما در سال‌های اول زندگیش فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های کودکانه اوست. بازی و ورزش کودکان را به تحرک وا می‌دارد و باعث می‌شود درک بهتری از دنیای پیرامون خود و روابط با دیگران داشته باشد. به همین خاطر است که در مهدکودک‌ها و مدارس بازی های کلاسی اهمیت بالایی پیدا می‌کنند و گاهی بیشتر از درس‌های آکادمیک به درد فرزند شما خواهند خورد. در این صفحه زونکیدو با نگاهی به مزایای بازی و ورزش کودکان، چند مورد از این بازی‌ها را معرفی خواهد کرد. 

به شما دیدن این مطالب را نیز پیشنهاد می‌کنیم: «بازی با کودک | ایده بازی برای سنین مختلف و مناسب کودک شما؛ معرفی انواع بازیهای کودک» و «بازی فکری کودک | معرفی بهترین بازیهای فکری برای کودکان در سنین مختلف»

چرا باید بازی و ورزش کودکان را جدی بگیریم؟

ورزش به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ما، تأثیر عمیقی بر زندگی هر فرد می‌گذارد. اما به طور خاص فعالیت‌های فیزیکی برای کودکان مزایای زیر را به دنبال خواهند داشت:

شادی و نشاط، رکن اصلی ورزش کودکان

بدون شک، مهم‌ترین دستاورد ورزش برای کودکان، خوش گذراندن است. ساختن دوستان جدید، دویدن و بازی کردن، لحظات شاد و مفرحی را برای آن‌ها رقم می‌زند. اگر شما یا فرزندتان در مورد شروع این مسیر تردید دارید، بهتر است یک بروید و بازی ورزشی کودکان را از نزدیک تماشا کنید تا هم شما هم فرزندتان با فضای آن آشنا شوید. شک نکنید کودک شما خیلی زود ازتان می‌خواهد که او را در این کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید.

ورزش، کلید سلامتی

بازی و ورزش کودکان فرصتی عالی برای فعالیت بدنی و تقویت عضلات و استقامت بچه‌هاست. علاوه بر فواید فیزیکی آشکار، ورزش به مبارزه با افسردگی و اضطراب نیز کمک می‌کند. ایجاد یک سبک زندگی فعال از سنین پایین، احتمال حفظ این عادت مفید در بزرگسالی را نیز افزایش می‌دهد.

یادگیری مهارت‌های زندگی

رقابت، بخش جدایی‌ناپذیر ورزش و بازی است. کودکان با شرکت در مسابقات ورزشی یاد می‌گیرند چگونه با شکست کنار بیایند و برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند. داشتن روحیه ورزشی خوب، هم در عرصه ورزش و هم در زندگی، بسیار مهم است.

مدیریت زمان و اولویت‌بندی

ورزش به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های مدیریت زمان را بیاموزند و اولویت‌های زندگی خود را بهتر تشخیص دهند. آن‌ها با تنظیم برنامه درسی و تمرینات ورزشی، یاد می‌گیرند چگونه زمان خود را به بهترین نحو تقسیم کنند.

کار گروهی، رمز موفقیت

کار گروهی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است و ورزش یک فرصت طلایی برای تقویت آن به حساب می‌آید. کودکان در محیط ورزشی، دوستی‌های ماندگاری ایجاد می‌کنند، مهارت‌های ارتباطی خود را توسعه می‌دهند و یاد می‌گیرند به هم‌تیمی‌ها و مربیان احترام بگذارند. حتی ورزشکاران انفرادی نیز با همکاری مربی و ایجاد ارتباط با سایر ورزشکاران، مهارت‌های کار گروهی را تقویت می‌کنند.

بنابراین، تشویق کودکان به شرکت در فعالیت‌های ورزشی، سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای آینده آن‌ها است. در همین راستا زونکیدو لیستی از بازی های مناسب برای سنین کودکی را در ادامه معرفی می‌کند که بسیاری از آنها در فضاهای کودکستان و مهد قابل اجرا هستند. 

لیستی از بازی های سرگرم کننده کودک

بازی هفت سنگ

یک بازی نوستالژیک برای پدر و مادرهایی که در کودکی زمان زیادی را در کوچه‌ها و در حال بازی گذرانده‌اند. قوانین این بازی را می‌توانید در ویدیو زیر کامل ببینید.

 

بازی های کلاسی مثل صندلی بازی

اگر به دنبال بازی کودکان برای مهدکودک و مدرسه هستید، بازی جهانی صندلی‌بازی هم هیجان بالایی برای بچه‌ها ایجاد می‌کند هم آسان و قابل اجرا است. ویدیو زیر چگونگی انجام این بازی را یاد می‌دهد.

 

این ویدیو هم لیستی از بازی های جذاب مناسب کودکان را معرفی می‌کند که هروقت ایده برای سرگرم کردن کودک خود کم آوردید بد نیست نگاهی به آن بیندازید!

 

بازی های گروهی رقابتی

فضای رقابت بچه‌ها معمولاً فضایی سالم و پرهیجان است. کافیست بازی‌هایی را بلد باشید و اجرا کنید که این احساس رقابت در عین رفاقت را در کودکان برانگیزد. بازی‌هایی که در ویدیو زیر معرفی می‌شوند همگی با لوازم ساده و در دسترس قابل اجرا هستند و این ویژگی را دارند.

 

بازی در قالب ورزش کودکان

تا اینجا درباره انواع بازی‌ها و فعالیت‌های فیزیکی مناسب کودکان صحبت کردیم اما خود ورزش کودکان نباید فراموش شود. حرکات ورزشی و کششی مناسب سنین پایین را در ویدیوی زیر ببینید.